Ребус-метод чи як навчити дитину грати і читати
Одне з найважливіших завдань початкової школи - навчити дитину читати. Саме від читання залежить майбутнє успішне навчання та оволодіння навчальними предметами.
Ціль методу - не вчити читати дітей окремими буквами, а відразу складами через усне чи візуальне (використання візуальних карток) проговорення початку слова і з’єднання у нові слова.
Вафля — ВА
Кошик — КО
Ложка — ЛО
Листя — ЛИ
Лійка — …
Ремінь — РЕ
Келих — …
Око — О
Їжа — …
Таня — ТА
Соня — СО
Тоня — ТО.
Ігор — І
Уля — У
Кошик, ложка — КО-ЛО
Кактус-шапка — КА-ША
Маска-шапка — МА-...
Вафля-заєць — ВА-...
Кошик-заєць — …
Кошик-робот-напій — ...
Кактус-листя-напій — ...
Дим-тигр-напій — …
Бантик-рак-бантик-нитки — …
Ангел-напій-напій-сито — …
Бантик-танк-ремінь-яблуко — …
Іноді дорослі, навчаючи дитину за Ребус-методом, припускаються низки помилок, які ускладнюють дитині найперший етап гри.
Упорається
Ціль методу - не вчити читати дітей окремими буквами, а відразу складами через усне чи візуальне (використання візуальних карток) проговорення початку слова і з’єднання у нові слова.
Вафля — ВА
Кошик — КО
Ложка — ЛО
Листя — ЛИ
Лійка — …
Ремінь — РЕ
Келих — …
Око — О
Їжа — …
Таня — ТА
Соня — СО
Тоня — ТО.
Ігор — І
Уля — У
Кошик, ложка — КО-ЛО
Кактус-шапка — КА-ША
Маска-шапка — МА-...
Вафля-заєць — ВА-...
Кошик-заєць — …
Кошик-робот-напій — ...
Кактус-листя-напій — ...
Дим-тигр-напій — …
Бантик-рак-бантик-нитки — …
Ангел-напій-напій-сито — …
Бантик-танк-ремінь-яблуко — …
Іноді дорослі, навчаючи дитину за Ребус-методом, припускаються низки помилок, які ускладнюють дитині найперший етап гри.
Упорається
«Ребус-метод» — це усна гра
Аби зрозуміти звуковий принцип нашої гри, слід всі наведені завдання
виконувати вголос, гучно й ритмічно (як у відео-ролику на початку сторінки).
Дитина ще не вміє читати і літер не знає, а отже здатна орієнтуватися лише на вголос
вимовлені звуки й слова.
У нас всього два правила:
1. Від слова ми беремо лише його початок
— перший звуковий склад.
Зайвими будуть докладні пояснення. Усе що слід зробити, це розбірливо й
ритмічно, ніби віршики, продемонструвати малюкові кілька прикладів:
Маска — МА
Тут можна ненадовго призупинитися, запрошуючи дитину пограти. Але зволікати
не слід, і ми продовжуємо:
… ЛІ
Можна погратися словами, а можна й іменами:
Ваня — ВА
П’ять хвилин веселих тренувань минуло і учень готовий до другого правила:
2. З декількох слів гучно й ритмічно
вимовлених вголос одне за одним, ми виділяємо лише їхні початки — перші склади
— і дослухаємось, яке нове слово у нас вийшло.
Так само без пояснень ми читаємо віршик:
Маска-маска —
МА-МА
Подумаєш два слова! Втримаймо відразу три!
Кошик-робот-вафля —
КО-РО-ВА
Виявляється можемо і три! З чотирма буде складніше, їх в пам’яті важко
втримати й шестирічкам:
Півень-рак-місяць-дах
— …
Важко. Діти забувають слова, плутаються, намагаються вгадати. Дається
взнаки брак концентрації уваги, невміння зосередитись. Можна було б зупинитися
на розвитку цих якостей і продовжити тренування. Та облишмо це і допоможемо їм
картинками. Вони слугуватимуть зоровою опорою:
Із появою зорових образів починається процес справжнього читання. Ми ще не
читаємо по літерах, але вже читаємо! Скільки це у нас забрало? У десять
вклалися.
Як і минулого
разу, почнемо з нових карток. Розширюємо словниковий
запас, готуючись до нових слів. Ви допомагаєте знайомитися з картинками. Потім
починаємо читати.
Дуже
добре. А тепер поміняйтеся
ролями: дитина так само вголос загадує — ви відгадуєте. Дуже
поширеною помилкою є спроба дорослого пояснити дитині,
що в нашій грі з цілого слова треба виділити дві перші літери. По-перше, далеко
не завжди цих літер дві. Приміром, у слові «яблуко» потрібно називати тільки
«я», а у слові «брязкальце» за нашими правилами слід виділяти «бря». Тут фокус
у тому, що орієнтуватися слід не на склади і літери, про які дитина ще поняття
не має, а на ударні
голосні. Договорюємо слово вголос до наголошеної голосної
і спиняємося на ній. Але й тут не варто ускладнювати все поясненнями про
наголос, дитина може просто не зрозуміти таких премудростей.
Врахуйте,
що діти майже усі наші пояснення розуміють не зовсім так, як ми очікуємо. У дитини геть не таке уявлення
про звуки, як у дорослих, і вона часто-густо не може
зрозуміти, що таке «голосний» або «приголосний» — не може доти, доки не
навчиться читанню по літерах.
Якщо у
дитини дійсно виникло нерозуміння нашого першого правила — просто пограйте у «зворотну» гру, описану
наприкінці попереднього уроку.
Іншою
поширеною помилкою дорослих є страх запропонувати
дитині слова із трьох і більше кількості складів. Занадто довго деякі матусі
(жодного сексизму) дресирують малюка на двоскладових словах, і дитина починає
нудитись. Уже на
першому занятті просто необхідно погратися з довгими словами, хоча
б трошки. Так, безумовно, називати короткі слова дитині значно простіше, аніж
довгі — потрібна менша концентрація уваги. Але при цьому в коротких словах
важче зрозуміти сенс. Для розуміння короткого слова завелику роль відіграє
наголос, а переставляти його дитина ще не вміє. Сенс довгого слова упізнається
малюком набагато легше. А без сенсу читання стає геть нецікавим нудним
заняттям.
Упорається!
Немає коментарів:
Дописати коментар